SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-HAC

<< 753 >>

باب: قول الله تعالى: {يأتوك رجالا وعلى كل ضامر يأتين من كل فج عميق. ليشهدوا منافع لهم} /الحج: 27، 28/.

2- İnsanlar Arasında Haccı İlan Et ki, Gerek Yaya Olarak Gerekse Nice Uzak Yoldan Gelen Yorgun Argın Develer Üzerinde, Kendilerine Bir Takım Yararları Yakînen Görmeleri... İçin Sana Gelsinler'[Hac 27]

 

حدثنا أحمد بن عيسى: حدثنا ابن وهب، عن يونس، عن ابن شهاب: أن سالم بن عبد الله أخبره: أن ابن عمر رضي الله عنهما قال:

 رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يركب راحلته بذي الحليفة، ثم يهل حين تستوي به قائمة.

 

[-1514-] İbn-i Ömer r.a. şöyle nakletmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'i Zu'l-huleyfe'de bineği üzerinde iken gördüm. Daha sonra telbiye getirip ihrama girdi ve binmiş olduğu deve doğruldu."

 

 

حدثنا إبراهيم: أخبرنا الوليد: حدثنا الأوزاعي: سمع عطاء: يحدث عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما: أن إهلال رسول الله صلى الله عليه وسلم من ذي الحليفة، حين استوت به راحلته.رواه أنس وابن عباس رضي الله عنهم.

 

[-1515-] Cabir r.a. Şöyle nakletmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bineği doğrulduğu zaman Zu'l-huleyfe'de telbiye getirip ihrama girdi."

 

 

AÇIKLAMA:    Ayette, İnsanlar Arasında Haccı İlan Et ki, Gerek Yaya Olarak Gerekse Nice Uzak Yoldan Gelen Yorgun Argın Develer Üzerinde, Kendilerine Bir Takım Yararları Yakînen Görmeleri... İçin Sana Gelsinler'[Hac 27]  buyurulmuştur.

 

Buharî'nin, haccın farziyeti için bineği şart görmediği yönünde bir görüş bulunmaktadır.

 

İbnü'l-Kassar şöyle demiştir: "Ayette, Malik lehine, "yol" için bineğin şart olmadığına dair kesin bir delil bulunmaktadır. Aksi görüşte olanlar ise yaya olan kimselere haccın farz olmadığını iddia etmişlerdir. Oysa bu görüş ayete aykırıdır." Bu, tartışmaya açık bir konudur.

 

Taberî, Ömer İbn Zerr'den yaptığı nakle dayanarak bu konuda şunları kaydeder: "Mücahid şöyle demiştir: (Sahabîler hacca giderken) bineğe binmezlerdi. Bunun üzerine Allah, "gerek yaya olarak, gerekse nice uzak yoldan gelen yorgun argın develer üzerinde" hükmünü indirdi ve onlara yol azığını emretti. Ancak binekten yararlanma ve ticaret yapmaya ruhsat verdi."

 

Buharî, Hz. Nebi'in bineğin sırtında iyice yerleştikten sonra getirdiği telbiye konusunda İbn Ömer, Cabir vb. kimselerden naklettiği hadislere yer vermiştir. Birkaç başlık sonra bu konu tekrar ele alınacaktır. Buharî bu hadislere yer vermekle, ayette Önce zikredildiği için yaya olarak hacca gitmenin daha faziletli olduğu yönündeki bazı görüşlere cevap vermeyi amaçlamıştır eğer daha faziletli olsaydı onu Hz. Nebi yapardı. Oysa yukarıdaki hadise göre Efendimiz hacca binekle gitmiştir.

 

Ibnü'l-Münzir şöyle der: Hacca yaya olarak mı yoksa binek üzerinde gitmek mi daha faziletlidir konusunda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir:

 

Alimler çoğunluğuna göre, bineğe binmek daha faziletlidir. Çünkü Hz. Nebi bunu yapmıştır. Diğer yandan dua etme ve yalvarmak için binek üzerinde olmak daha elverişlidir. Ayrıca bineğe binmenin daha birçok faydası vardır.

 

İshak ibn Rahûye "İnsanı daha çok yorduğu için yürümek daha faziletlidir" demiştir.

 

Hangisinin faziletli olduğu durum ve kişilere qöre değişir demek de mümkündür. Allah (c.c) en iyisini bilir.